NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
13 - (898) وحدثنا
يحيى بن يحيى.
أخبرنا جعفر
بن سليمان عن
ثابت
البناني، عن
أنس. قال: قال
أنس:
أصابنا
ونحن مع رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
مطر. قال: فحسر
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم ثوبه.
حتى أصابه من
المطر. فقلنا:
يا رسول الله !
لم صنعت هذا ؟
قال: "لأنه
حديث عهد بربه
تعالى".
[ش
(فحسر) أي
كشف بعض
بدنه. (حديث
عهد بربه) أي
بتكوين ربه
إياه. ومعناه
أن المطر رحمة،
وهي قريبة
العهد بخلق
الله تعالى
لها، فيتبرك
بها].
{13}
Bize Yahya b. Yahya
rivayet etti. (Dediki): Bize Ca'fer b. Süleyman, Sâbit-i Bünânî'den, o da
Enes'den naklen haber verdi. Demişki: Enes şunları söyledi;
«Bir def'â biz
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ile beraber iken yağmura tutulduk.
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) elbisesini çıkardı hattâ yağmurdan
ıslandı. Biz:
— Yâ Resulullah! Neden böyle yaptın? dedik.
— Bu yağmur Rabbi Teâlâ tarafından yeni geliyor
da onun için! cevâbını verdi.»
İzah:
«Rabbi Teâlâ tarafından
yeni geliyor...» cümlesinden murâd: «Yağmur bir rahmettir. Allah Teâlâ onu yeni
yaratmışdır. Binâenaleyh teberrük olunmaya değer.» demekdir.
Nevevi diyor ki: «Bu
hadise yağmur yağmaya başladığı zaman avret yerinden başka her yerini açarak
yağmurun ilk damlaları ile ıslanmak müstehab'dır, diyen ulemâmıza delil vardır.
Onlar bu hadisle istidlal etmişdir. Yine bu hadîsde derecesi aşağı olan bir
kimsenin, üstün dereceli birinin bilmediği bir şey yaptığını görünce onu
öğrenerek amel etmek ve başkasına da öğretmek için sorması gerektiğine delîl
vardır.»
Ulemâdan bâzıları bu
hadisle istidlal ederek, yağmur suyu kullanmayı, kuyu suyuna tercih
etmişlerdir.
Burada şöyle bir suâl
hatıra gelebilir: Yeni yaratılmış olmakla ta, imamlık mes'elesinde yaşda
tercihe münâfii değil midir?
Cevap: Hayır, münâfii
değildir. Çünkü imamlık mes'elesinde tercîh, vücûd itibâri ile değil; İslâmiyet
itibâri ile olan kıdeme göre yapılır. Buradaki tercîh ise: Vücûd itibâri ile
olan yakınlığa göredir.